Verantwoord gamen in het onderwijs

Wat is Bee Simulator?

Bee Simulator is een nieuwe game ontwikkeld door VARSAV en uitgegeven door Bigben Interactive. In dit spel kom je meer te weten over het leven van de bij.

Het de bedoeling dat leerlingen meer te weten komen over het leven van een bij en het effect van bijen op de natuur. Het spel speelt als een moderne avonturengame maar door de toevoeging van een handige encyclopedie zit er ook enorm veel kennis verscholen in dit unieke spel.

Wat doen bijen zoal? Waarom zijn bijen belangrijk? Welke bloemen bestaan er allemaal? Hoe zit een bijenkorf in elkaar? Dit zijn slecht enkele vragen waarop je een antwoord kan vinden door met dit spel aan de slag te gaan.

In de klas

Stap 1

Als eerste stap kan je het thema kaderen en uitleggen waarom de leerlingen aan de slag zullen gaan met Bee Simulator.

Het is belangrijk om de juiste omkadering aan te bieden en duidelijk te maken dat dit spel het plezier van leren combineert met het plezier van gamen. Deze les valt makkelijk te combineren met lessen over de natuur, de insecten en/of het klimaat.

Leg de leerlingen goed uit dat ze tijdens het spelen ook goed naar de informatie moeten luisteren en aandachtig moeten blijven voor de korte informatieve fiches die verschijnen tijdens het laden. In het spel is heel wat interessante informatie te vinden, maak de leerlingen hier vooraf van bewust.

Als extra motivatie kan je ook het klaslokaal wat inkleden om de leerlingen enthousiast te maken voor dit thema.

Tijdens de eerste stap voor dit project werkte ik met een werkblad. Op dit werkblad staan enkele vragen waarop de leerlingen tijdens de eerste uren van de game een antwoord kunnen vinden. Deze vragen hebben allemaal te maken met de natuur als globaal thema maar deze kan je uiteraard aanpassen naar het accent van je eigen les.

Het werkblad kan je hier downloaden

Stap 2

Tijdens de tweede stap gaan de leerlingen in kleine groepjes aan de slag met Bee Simulator. Het fijne aan groepswerk is het feit dat leerlingen op elkaar kunnen rekenen om informatie te zoeken tijdens het spelen. Als je alleen speelt kan het namelijk moeilijk zijn om de game volledig onder de knie te krijgen zonder dat je belangrijke informatie over het hoofd ziet.

Tijdens het spel kunnen de leerlingen de wereld van de honingbij ontdekken. Ze leren meer over pollen, honing, (on)natuurlijke vijanden, invloed van de bij op ons leven en het gevaar van klimaatsverandering.

Je kan ook vooraf zelf bepalen hoe hoog het niveau van deze activiteit dient te zijn. Dankzij de handige encyclopedie boordevol informatie, kan je als leerkracht heel wat informatie vragen van de leerlingen. Tijdens mijn activiteit richtte ik me vooral op het leven van de bij zelf maar je zou deze game bijvoorbeeld ook kunnen gebruiken als interactief herbarium.

Stap 3

De derde stap is het verankeren van het thema. Dit kan uiteraard op verschillende manieren. Persoonlijk koos ik voor projectwerk waarbij de leerlingen gedurende vier weken enkele lestijden spenderen aan het leven van de bij. Dit uiteraard niet enkel met Bee Simulator maar ook in combinatie met andere leermiddelen (boeken). Aangezien de leerlingen gedurende een tijdje werken rond hetzelfde thema is dit iets dat makkelijker te verankeren valt en indien gewenst ook kan worden getoetst aan het einde van het project.

Een andere mogelijkheid is om tijdens de lente enkele bij-vriendelijke bloemen te planten op de school. Dit is een leuke manier om het thema zichtbaar te houden en het belang van de bij niet uit het oog te verliezen.

2019-2022 / Draait trots op WordPress / Grafisch werk door Bluefury