Verantwoord gamen in het onderwijs

Gamen in Balans

Gamen is een belangrijk deel van mijn persoonlijk leven. Ik speel zeker wekelijks enkele uren een videogame maar zorg ook wel voor de nodige balans. Naast het spelen van een videogame, ben ik ook wekelijks te vinden in de klimzaal, weg van beeldschermen, waar ik een aantal uren boulder.

Ook op school is deze balans enorm belangrijk. Onze school zet sterk in op beweging en ontdekking van onze buurt. We gaan wekelijks op stap in de buitenlucht om allerlei dingen bij te leren. Daarnaast hebben we ook een buitenklas die we met mooi weer graag gebruiken. We bieden onze leerlingen tal van actieve uitdagingen aan zodat ze niet de hele tijd binnen hoeven te zitten.

De meeste scholen doen dit uiteraard ook en zorgen ervoor dat de leerlingen niet de hele tijd neerzitten tijdens de les. Het inzetten van een videogame en het verhogen van de schermtijd gedurende een week waarbij de leerlingen tal van actieve activiteiten hebben, is dus zeker geen probleem. Het zorgt voor een mooie balans.

Om deze balans te bewaken, gebruik ik onderstaande modellen.

Healthy Mind Platter

Het Healthy Mind Platter model is gemaakt door Dr. Dan Siegel en bestaat uit zeven evenwaardige delen om jouw mentale gezondheid te bewaken. Dit model kan je ook toepassen op schermtijd zodat je jouw eigen patroon, en dat van de leerlingen, in kaart kan brengen.

Ga even na voor jezelf en voor de leerlingen in welk deel van het model je een scherm gebruikt en waar je dit eventueel zou kunnen weglaten. De ideale dag bestaat uit een mooie combinatie van alle delen waarbij de schermtijd in balans blijft.

Het is belangrijk de leerlingen hier zeggenschap in te geven. Dit model kan een goede instap bieden om schermtijd te bespreken en na te gaan hoe de leerlingen zich hierbij voelen. Het model laat de leerlingen nadenken over hun dagverloop en geeft hen handige handvaten om hun schermtijd, indien nodig, wat bij te sturen.

Digitale Balans Model

Het Digitale Balans Model werd ontwikkeld door Netwerk Mediawijsheid en het Trimbos-instituut, en dient als een spiegel om jouw eigen gezondheid te beoordelen, al dan niet in combinatie met schermtijd.

Dit model gebruikt drie belangrijke aspecten uit jouw leven en zoekt naar balans tussen deze drie. Belangrijk hierbij is dat je eigen keuzes mag en kan maken. Net zoals het balanceren op een evenwichtsbalk is het aan jezelf om jouw houding bij te sturen en te corrigeren indien nodig. Enkel door jezelf te corrigeren, kan je in balans blijven.

Om leerlingen hierbij te helpen, kunnen ze verschillende zelftesten uitvoeren op de Digitale Balans website. De resultaten van deze zelftesten kunnen hen dan bevestigen of ze al dan niet in balans zijn. Opnieuw is het ontzettend belangrijk om de leerlingen de vrije keuze te geven bepaalde gedragingen bij te sturen om zo tot een duurzaam resultaat te komen.

Hulp nodig bij het bewaren van jouw digitale balans? Bekijk dan even:

Speelhetslim is een interessante website gemaakt om (groot)ouders, begeleiders en leerkrachten wegwijs te maken in de wereld van videogames. De website is een echte database aan kennis en tips, steeds up-to-date met de nieuwste games. Naast informatie over de games zelf, kan je hier ook terecht voor enkele nuttige tips & advies over het veilig en verantwoord gamen. Zo leer je hoe je de privacy van kinderen en andere online spelers kan beschermen en hoe je dit op jouw eigen toestel kan instellen. Daarnaast kan je er ook handige tips vinden om jouw kennis over games naar het volgende level te tillen. Zoek je iets specifieks? Maak dan zeker gebruik van de krachtige zoekrobot.

Gamechangers is een erkende Belgische coƶperatie opgericht door ervaringsdeskundige Matthias Dewilde en psycholoog Bavo Vroman. Gamechangers droomt van een wereld zonder gameverslaving. Zij helpen de digitale balans van gamers te bewaren en streven naar een leuke, leerrijke en veilige hobby voor minderjarigen. Door middel van een praktijkgerichte aanpak aan de hand van verschillende cursussen, coaching sessies, infosessies en workshops staat Gamechangers klaar om te strijd tegen gameverslaving aan te gaan. Voor meer informatie kan je gerust een kijkje nemen op de website van Gamechangers.

Survivalgids – Wat als gamen een probleem wordt? is een leerrijk boek uitgegeven door Pelckmans. Dit boek is vooral gericht op jongere gamers en helpt hen om hun gamegedrag in kaart te brengen. Het is een echt doe-boek vol met tips & tricks om, indien nodig, beter te leren omgaan met jouw vrije tijd en videogames. Naast het in kaart brengen van jouw eigen gamegedrag, bevat het boek ook heel wat nuttige informatie zodat je als lezer beter begrijpt hoe games gemaakt zijn en waarom ze verslavend kunnen werken.

2019-2020 / Draait trots op WordPress / Grafisch werk door Bluefury