Verantwoord gamen in het onderwijs

Wat is GT Sports Simulation?

Virtual Reality wordt al enkele jaren gebruikt in de gaming industrie en bij moderne architect- en bouwbedrijven om klanten onder te dompelen in een virtuele wereld die haast echt lijkt. Je kan rondkijken en zelfs wandelen of vliegen in een virtuele wereld.

Ook in het onderwijs kan VR gebruikt worden om bepaalde doelen te bereiken bij STE(A)M of als creatieve workshop en lesinstap bij wetenschappen.

VR kan op allerhande manieren aangebracht worden. Een veilige manier om eens plankgas te geven in een racebolide kan met “Gran Turismo”  GT Sport op PlayStation 4. Dit in combinatie met de PlayStation VR-headset en PlayStation Camera.

Laat je leerlingen eens in hun lievelingswagen rijden in alle veiligheid en maak hen vertrouwd met wat VR kan bieden. Voor wetenschapsvakken kan je hen ook uitleggen hoe het systeem werkt en hoe de VR-headset onze ogen en hersenen “bedriegt” om ons deze virtuele wereld voor te schotelen.

Een creatieve opdracht kan hierop verdergezet worden door de leerlingen hun eigen VR-bril te laten maken waarin ze hun Smartphone kunnen gebruiken voor stereoscopische video’s te bekijken. Of je kan hen zelf met 2 gemonteerde camera’s hun eigen 3D film laten regisseren. VR heeft talloze toepassingen in het onderwijs.

Freelo Thema / Draait trots op WordPress / Grafisch werk door Bluefury