Verantwoord gamen in het onderwijs

Wat is Ring Fit Adventure?

Ring Fit Adventure is een nieuwe, avontuurlijke fitnessgame waarin je letterlijk doorheen een fantasiewereld rent en monstertjes verslaat in een fitness-gevecht. Door middel van de bijgeleverde Ring-Con en Beenband, kan je meteen actief aan de slag gaan.

Ring Fit Adventure combineert het plezier van gamen met het plezier van bewegen. Enkel door actief bezig te zijn zal je vooruitgang maken in het verhaal. Daarnaast kan je ook specifieke oefeningen uitvoeren of elkaar uitdagen in enkele knotsgekke mini-games.

Dit is het ideale pakket om kinderen aan te zetten om meer te bewegen, plezier gegarandeerd!

We geven graag enkele voorbeelden om Ring Fit Adventure in te zetten in het onderwijs.

Even opwarmen voor de turnles

Ring Fit Adventure bevat meer dan enkel het hoofdverhaal. Zo is het mogelijk om korte mini-games of specifieke oefeningen uit te voeren. Aangezien deze niet zoveel tijd in beslag nemen (tussen de 20 seconden en 2 minuten), kunnen deze de ideale opwarming bieden voor de turnles.

Zo werden deze oefeningen ook ingezet in het zesde leerjaar. De leerlingen trainden enkele specifieke spieren en daagden elkaar uit in één van de mini-games of één van de specifieke oefeningen.

Het leuke hieraan is dat de leerlingen meteen resultaat zien dankzij hun score en deze ook heel makkelijk kunnen vergelijken met elkaar. Dit zorgt voor een actieve, speelse en aangename opwarming waarna de leerlingen vol energie en enthousiasme aan de turnles kunnen starten.

Actief rekenen

Ring Fit Adventure is een ideale game om actief te rekenen dankzij de mogelijkheid om enkel snelle fitness oefeningen uit te voeren.

Deze oefeningen duren 20 seconden en normaal gezien moet je de oefening zoveel mogelijk uitvoeren om de hoogste score te bereiken. Je kan hier echter ook andere doelen aan koppelen. Wat dacht je van een actieve rekenles?

Je kan bijvoorbeeld de maal-en deeltafels laten inoefen met behulp van Ring Fit Adventure. Dit voorbeeld werd uitgewerkt in een uitgebreide lesfiche die je meteen kan downloaden.

Verzamel jouw eigen medaille

Ring Fit Adventure kan ook ingezet worden gedurende een langere periode. Zo kan je de leerlingen aanmoedigen om medailles te verdienen. Vooraf kiezen ze een afstand die ze willen behalen (1, 5, 10 of 15 kilometer)

Eens de keuze gemaakt is, is het de bedoeling dat de leerlingen hun afgelegde kilometers bijhouden in hun werkschrift. Om misverstanden te vermijden kan je deze gegevens controleren.

Eens de leerling het vooropgestelde doel heeft behaald kan je overgaan tot het overhandigen van de medaille. Leerlingen die hun doel niet hebben behaald kunnen nog steeds de medaille ontvangen van de afstand die ze wel hebben weten te bereiken.

Als extra oefening kan je de gegevens ook gebruiken voor de rekenles om bijvoorbeeld snelheid en tijd of grafieken aan te leren.

De medailles kan je hier downloaden en afdrukken

2019-2020 / Draait trots op WordPress / Grafisch werk door Bluefury